Hem Ledare Forskning Porträttet Utbildning Karriärvägar Säkerhet Miljö Gästartiklar Arkiv
 

Medan Cathrine Essén, t v, under många år seglat på gamla tvåmastade träsegelskutor, är Malin Svärdh inte lika erfaren till sjöss. Båda siktar på drömjobb som befäl på fartyg och har goda utsikter att nå dit: arbetsmarknaden skriker efter välutbildade sjöbefäl. FOTO: CLAES HALL

Här skapas hett
eftertraktad arbetskraft

Det är bråda dagar på sjöfartsutbildningen på Högskolan i Kalmar. Ny­bakade framtida sjökaptener och sjöingenjörer ska finna sig tillrätta med sitt nya liv, hitta till rätt lektionssalar, vänja sig vid den akademiska rytmen, ett nytt självständigt liv, sina lärare och nya kompisar.

Bas för allt är Jan Snöberg, prefekt på utbildningen och ansvarig för att hans adepter blir duktiga befäl i all världens fartygsflottor. Det tar tre år att få examen som sjökapten eller sjöingenjör om man har minst två års sjövana sedan tidigare. Studenter utan sjövana får ett års extra praktik på fartyg.
– Oberoende av sjövana går alla tre år här i huset. Det är en tid som präglas av en väldigt mixad utbildning där vi varvar teorilektioner och praktiska övningar med laborationer och simulatorövningar, säger Jan Snöberg. Vår utbildning är mycket hands-on. Jag brukar säga att vi släpper ut nyutexaminerade med erfarenhet. När de lämnar oss, ska de ha gjort alla sina misstag i simulatorerna.
En rundtur i de nya moderna lokalerna, vackert belägna i Kalmar hamn, bär syn för sägen. Grupprum och lektionssalar ligger i anslutning till ett stort antal laborationssalar och simulatorer som används i utbildningen och som gör att teorier snabbt omvandlas till praktisk handling. Skolan har också skolfartyget Calmare Nyckel och Sture, en ny båt för manövreringsövningar.
Studenterna har en mycket varierad bakgrund, både geografiskt och utbildningsmässigt. För att bli antagen krävs allmän högskolebehörighet samt matte och engelska B.
– För att lyckas med utbildningen behövs engagemang, entusiasm och en portion ödmjukhet, både på skolan och under praktiken på fartyg, säger Jan Snöberg. Det är inte säkert att det är den som har högsta betyg från gymnasiets naturlinje eller som har meckat med sin moppe som blir bäst sjöbefäl eller sjöingenjör.
Det är ett speciellt liv som väntar de nyutexaminerade sjöbefälen. Ingen som inte har provat på det förut vet hur man egentligen klarar det. Därför ligger fartygsförlagd praktik tidigt i utbildningen.
– Om man arbetar på en båt med 15 personer i besättningen är den miljön din stad, ditt enda umgänge, här sover du, äter, går på bio och tränar på gym, säger Jan Snöberg. Vissa passar bra, andra gör det inte. Genom att alla får fartygspraktik tidigt, lär man känna sig själv och vad man passar för.
Framtiden för de nyutbildade sjöbefälen ser mycket ljus ut. Bristen på befäl är stor i hela världen och lär bli ännu större inom några år.
– Bara denna sommar har jag blivit uppringd av flera utländska rederier som vill erbjuda våra studenter praktikplatser, säger Jan Snöberg. De scannar av marknaden för att tidigt komma i kontakt med de blivande befälen.



Annonsörer
Click!Click!Click!Click!Click!